100 ambassadeurs van het Nederlands strijken deze zomer weer neer in Gent

De Taalunie en het Universitair Talencentrum (UCT) van de UGent slaan deze zomer opnieuw de handen in elkaar voor de 68ste editie van de Taalunie Zomercursus Nederlands. Meer dan 100 studenten Neerlandistiek van over de hele wereld komen samen in Gent om zich verder te verdiepen in de Nederlandse taal in al haar facetten.

Zet het slotevenement van vrijdagavond 11 augustus alvast in je agenda!

100 internationale studenten

Van 30 juli tot 12 augustus zwaaien de deuren van het UCT weer open voor meer dan 100 studenten Neerlandistiek uit alle uithoeken van de wereld: van Oekraïne en Zuid-Afrika tot Indonesië en Zuid-Korea. Deze zomer strijken de ambassadeurs van het Nederlands weer neer in het bruisende centrum van Gent, waar ze workshops volgen bij Vlaamse en Nederlandse docenten en externe sprekers. Hou onze website zeker in de gaten om te weten te komen wie er deze editie komt spreken.

Ambassadeurs van het Nederlands

Tijdens hun verblijf in Gent scherpen de studenten hun kennis van het Nederlands verder aan. De studenten kunnen hierbij kiezen uit 4 mogelijke trajecten, die overeenkomen met de sectoren waarin de cursisten doorgaans terechtkomen: media en politiek, cultuur en literatuur, zakelijk en literair vertalen en taalkunde en didactiek. Daarnaast breiden ze hun netwerk uit en versterken ze hun rol als ambassadeurs van het Nederlands en de Nederlandstalige cultuur. Als ambassadeurs zullen ze de nauwe samenwerking tussen Nederlandstalige landen en de rest van de wereld bevorderen op zowel politiek, als sociaal en economisch vlak.

Gastgezinnen

Een vaste waarde in de Zomercursus Nederlands is de ontmoeting van de studenten met gastgezinnen. Het is immers elk jaar opnieuw een fijne ervaring voor onze internationale studenten: ze genieten van een gezellige babbel bij een lekkere maaltijd en oefenen ondertussen hun Nederlands. Deze zomer gaat dit ontmoetingsmoment door op woensdagavond 9 augustus. Zin om zelf 2 à 3 internationale studenten te ontvangen bij je thuis? Registreer je dan voor 31 mei via Evenement Registratie (ugent.be).

Online en offline

Dit jaar wil het UCT de beste recepten van de online edities combineren met de voordelen van een cursus ter plaatse. De cursus start al in het thuisland van de studenten met een digitaal voorbereidingstraject. Tijdens hun verblijf in Gent zullen de studenten zowel online als offline aan de slag gaan en zullen groepswerken, interviews, presentaties, podcasts, blogteksten allemaal de revue passeren. Nieuw is dat er ook enkele taalverwervingsworkshops worden aangeboden en dat er naast een voortraject dit jaar ook een natraject wordt voorzien. Zo zijn de studenten helemaal klaar om hun rol als ambassadeur van het Nederlands op te nemen.

Wil je meer weten over deze zomercursus Nederlands? Benieuwd naar het docententeam van deze editie of wil je graag verhalen van studenten ontdekken? Neem een kijkje op de blog van de Zomercursus of volg de updates over de #TZN2023 via Facebook en LinkedIn.

← Naar het nieuwsoverzicht